Slovenska zakonodaja voditeljem čolnov, dolžine do 24 m, ne predpisuje obveznega praktičnega znanja oziroma tega ne preverja. Dovolj je torej, da usvojite potrebno teoretično znanje iz predpisanih tem (pomorski predpisi, pravila o izogibanju trčenju ipd.) ter znate uporabljati navtično karto in zavezati nekaj vozlov.
Bi si upali s samo opravljenim izpitom iz cestno prometnih predpisov zapeljati z avtomobilom na cesto? Verjetno ne. Tudi za udeležence pomorskega prometa velja, da je za varno “vožnjo” oziroma plovbo potrebnih kar nekaj praktičnih izkušenj.
Praksa na morju je tako slovenskim morjeplovcem prepuščena njihovi lastni presoji. Vsak navtik začetnih se tako znajde po svoje. Izkušnje kažejo, da se veliko navtikov za plovbo navduši v krogu svoje družine, znancev ali prijateljev in na isti način nabira tudi praktične izkušnje pred in po opravljenem izpitu za voditelja čolna.
Nekateri seveda te možnosti nimajo oziroma raje zaupajo kvalificiranim in neodvisnim učiteljem, zato na trgu poiščejo ustrezne izvajalce praktičnih tečajev za začetnike oziroma nekoliko izkušenejše voditelje čolnov.
Z izpitom za voditelja čolna namreč lahko upravljate zelo različna plovila in zelo težko bi uzakonili minimalne standarde znanja za vsako izmed teh. Kaj pa če namerava bodoči imetnik izpita pluti s samo 5-metrskim gumenjakom – ali mora zaradi tega obvladati tudi jadranje z 12-metrsko jadrnico?
Mnenja glede zahtev po formalnem preverjanju praktičnega znanja so dejansko deljena. V rubriki Vroči mikrofon radijske postaje VAL 202 lahko prisluhnete na to temo prispevku Aleša Smrekarja z naslovom »Na plovilu brez praktičnih izkušenj?!«, v katerem je k pogovoru povabil:
- Jadrana Klinca, direktorja Uprave RS za pomorstvo,
- Matjaža Franceta, vodjo Marine Izola,
- Gregorja Jeretiča in Tomaža Gregoriča iz Spinakerja d.o.o. ter
- dva novopečena lastnika izpita za voditelja čolna.
Odgovornost za lastno varnost in za varnost posadke na morju nosi voditelj čolna. Kdor je vsaj malo izkusil plovbo, se prav gotovo zaveda, da so na morju potrebne izkušnje, izkušnje in še enkrat izkušnje. Ocenjujemo, da se na morje ne samostojno odpravil skoraj noben sveži imetnik voditelj čolna brez praktičnih izkušenj na njemu ustreznem plovilu. Temu v prid govori tudi dejstvo, da se na morju in v pristanih sicer dogajajo nesreče, ki pa jih večinoma lahko pripišemo nepredvidljivim vremenskim okoliščinam, alkoholu ali preprosto precenjevanju lastnih sposobnosti, ne pa popolni neizkušenosti. Pameti pač ne moremo uzakoniti …
S Spinakerjem sem opravil tako izpit za voditelja čolnov kot tudi VHF. Pohvale predavateljem, katerim se pozna dolgoletna praksa. Naslednje bo pridobivanje praktičnega znanja.
Hvala!
Najprej hvala ker ste me spravili čez ta izpit 🙂 !
V kratkem se vidimo na izpitu oz tečaju za VHF. V nadaljnje pa imam željo opraviti še vse praktične tečaje, ki jih ponujate. Tako, da se bomo še večkrat videli 🙂
Lep pozdrav