*Bruto tonaža (BT) je prostorninski podatek, ki se izračuna na osnovi prostornine vseh zaprtih prostorov na čolnu (angl. Gross Tonnage – GT).
Slovenska zakonodaja
Čoln je plovilo, ki meri v dolžino do 24 m.
Jahta je plovilo, ki meri v dolžino več kot 24 m in je namenjena športu ali razvedrilu ter sme poleg posadke prevažati do 12 potnikov.
Ladja je plovilo, ki meri v dolžino 24 m ali več.
Hrvaška zakonodaja
Brodica je plovilo, ki ni brod ali jahta, meri v dolžino več kot 2,5 m ali ima motor moči nad 5 kW.
Jahta je plovilo, ki meri v dolžino več kot 12 m in je namenjeno daljšemu bivanju do 12 potnikov in posadke.
Brod je plovilo, ki meri v dolžino več kot 12 m in ima več kot 15 BT.
Brodica in jahta sta v hrvaški zakonodaji širša od pojma čoln v slovenski zakonodaji. Na Hrvaškem so zato omejili veljavnost slovenskih pooblastil za jahto. In to niso storili z omejitvijo njene dolžine, temveč z omejitvijo njene bruto tonaže na 30 BT.
Druga omejitev je omejitev, ki sicer velja povsod po svetu, tudi v Sloveniji in na Hrvaškem, vendar nanjo še vedno marsikdo pozabi. Izvira iz sistema GMDSS (univerzalni pomorski sistem za stisko in varnost na morju, angl. Global Maritime Distress and Safety System), ki je pomemben del mednarodne konvencije SOLAS (Zaščita človeških življenj na morju, angl. Safety Of Life At Sea) po kateri mora vsaj ena oseba na čolnu, na katerem je VHF radijska postaja, imeti izpit za VHF postajo.Priznana pooblastila na Hrvaškem
Hrvaško Ministrstvo pomorstva, prometa in infrastrukture ima na spletnih straneh objavljen dokument Priznata ovlaštenja za voditelja brodice i zapovjednika jahte, ki med drugim jasno opredeljuje priznavanje slovenskih izpitov za čoln na Hrvaškem.
Potrdilo o usposobljenosti za voditelja čolna – Izpit za čoln
Ovlaštenja:
Ovlaštene su upravljati odnosno zapovijedati:
- brodicama za osobne potrebe,
- brodicama koje se iznajmljuju bez posade,
- jahtama za osobne potrebe do 30 BT i
- jahtama koje se iznajmljuju bez posade do 30 BT
ili stranog uvjerenja za obavljanje poslova radijske službe ako brodica ili jahta ima ugrađenu radio-telefonsku VHF postaju ili GMDSS-VHF postaju.
Potrdilo o usposobljenosti Mornar motorist – Izpit Mornar motorist
Ovlaštenja:
Ovlaštene su upravljati odnosno zapovijedati:
- brodicama za osobne potrebe,
- brodicama koje se iznajmljuju bez posade,
- jahtama za osobne potrebe do 100BT i
- jahtama koje se iznajmljuju bez posade do 100 BT
bez ograničenja područja plovidbe, uz uvjet posjedovanja odgovarajućeg domaćeg ili stranog uvjerenja za obavljanje poslova radijske službe ako brodica ili jahta ima ugrađenu radio-telefonsku VHF postaju ili GMDSS-VHF postaju.
Poveljnik jahte z bruto tonažo do 500 BT
Ovlaštenja:
Ovlaštene su upravljati odnosno zapovijedati:
- brodicama za osobne potrebe,
- brodicama koje se iznajmljuju bez posade,
- jahtama za osobne potrebe do 500BT i
- jahtama koje se iznajmljuju bez posade do 500 BT
bez ograničenja područja plovidbe, uz uvjet posjedovanja odgovarajućeg domaćeg ili stranog uvjerenja za obavljanje poslova radijske službe ako brodica ili jahta ima ugrađenu radio-telefonsku VHF postaju ili GMDSS-VHF postaju.
Potrdilo o opravljenem preizkusu znanja za upravljanje čolna – Preizkus znanja
Ovlaštenja:
Ovlaštene su upravljati odnosno zapovijedati:
- brodicama za osobne potrebe duljine do 7m i snage pogonskog stroja do 7.35 kW i
- brodicama koje se iznajmljuju bez posade duljine do 7 m i snage pogonskog stroja do 7,35 kW
na odaljenosti do 6NM od obale kopna i otoka u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske i vodama koje su pristupačne s mora, uz uvjet posjedovanja odgovarajućeg domaćeg ili stranog uvjerenja za obavljanje poslova radijske službe ako brodica ili jahta ima ugrađenu radio-telefonsku VHF postaju ili GMDSS-VHF postaju.
Pozdravljeni,
mene pa zanima kako je s tem izpitom VHF. To potrebuješ samo pri najemu (čolns, jadrnice) ali tudi če voziš svoje plovilo v tujini?
Pravilo, ki velja po celem svetu, je zelo jasno. Če je na plovilu VHF postaja, mora biti za rokovanje z njo usposobljena vsaj ena oseba na krovu. Torej ni razlike kdo je na krovu, kakšna je VHF postaja, kje se pluje itd.
Pozdravljeni,
po pogovoru na Lučki kapetaniji, sem dobil informacijo, da lahko s slovenskim izpitom vozim čoln do 24m, v kolikor ta nima hrvaške zastave. V kolikor bi imel hrvaško zastavo je omejitev do 30BT. Ali to drži?
Hvala ter lep pozdrav
To drži, vendar marsikdo, ki preverja dokumente, ne zna ustrezno brati in tolmačiti zakonodaje. Zato je bolje imeti še pooblastilo za mornarja motorista, da se posledicam različnih interpretacij povsem izognemo.
Se sedaj mi ni jasno ali potrebujes preizkus znanja oz.izpit ali ne…ce je plovilo do 3m in motor do 3.7kw.. ali moras imeti cim je motor na plovilu….hvala za odg..lp
Da, potrebujete vsaj preizkus znanja. Le čolna ni treba registirat.
Ali SLO izpit za voditelja čolna na Hrvaškem pomeni /bez ograničenja područja plovidbe ? / oz. se s takšnim izpitom lahko vozimo KJE ? Grčija, Italija, sredozemlje …..
S SLO izpitom se lahko vozite kjerkoli. Izpit je izdan v SLO/ANG jeziku in ga priznavajo povsod po svetu.
Ali pravilo 30 brt velja tudi, če imam čoln s slovensko zastavo? Konkretno 36,6 brt.
Da, pravilo velja, ko plujete s katerimkoli čolnom nad 30 brt pod katerokoli zastavo v hrvaških vodah.
Pozdravljeni,
Če prav razumem na hrvaškem imaš lahko do 3m dolg čoln in do 5kw in ni potrebna registracija? Ali mora biti čoln do 2.5m in do 5kw?
Hvala lp Sebastjan
Da ne bo dileme navajamo kar vir in originalno besedilo za obe državi.
217. čl. slovenskega Pomorskega zakonika
V vpisnik čolnov morajo biti vpisani vsi čolni, razen:
1. čolna, ki pripada ladji ali drugemu plovilu;
2. športnega veslaškega čolna, kajaka ali podobnega plovila;
3. čolna, krajšega od 3 metrov, razen če ima motorni pogon z močjo več kot 3,7 kW.
7. točka 5. člena hrvaškega Pomorskega zakonika
“Brodica jest plovni objekt namijenjen za plovidbu morem koji je ovlašten prevoziti najviše 12 putnika, čija je duljina trupa veća od 2,5 metra, a manja ili jednaka 15 metara, ili ukupne snage porivnih uređaja veća od 5 kW”.
Po novi hrvaški zakonodaji BT/GT ni več omejitev, temveč dolžina plovila (ta znaša manj kot 18m celotne dolžine plovila – LOA).
Hrvaška zakonodaja se nanaša izključno na hrvaške izpite. Vsi tuji izpiti, vključno s slovenskim, gredo skozi postopek njihovega priznavanja in omejitev 30BT ostaja v veljavi.