Dnevni ali dvodnevni jadralski izlet iz Izole – Gradež

Gradež je ob ugodnem vetru dosegljiv v enem dnevu. Kot običajno se bomo osredotočili na jadralski del izleta in privezno mesto v Gradežu, vendar je vseeno smiselno zapisati nekaj besed o Gradežu kot končni destinaciji. Gradež leži na istoimenskem otoku in z jadrnico lahko priplujemo do glavnega trga v starem mestnem jedru. Takoj, ko sestopimo iz jadrnice, smo torej že pri najboljših barih in slaščičarnah v mestu, kjer hitro začutimo utrip mesta. Gradež je priljubljena destinacija tudi okoli božiča, saj domačini pred svojimi domovi postavijo jaslice, božični čas pa se v Gradežu zaključi 5. januarja ob 5h popoldan prav na priveznem mestu v Gradežu, ko Varvuole (čarovnice iz morja) preženejo negativno energijo in s svojimi močmi pripomorejo k pozitivnemu začetku novega leta. Skratka, dovolj razlogov za vsaj tri obiske Gradeža v letu (ob toplejšem vremenu med navtično sezono, za božič in 5. januarja).

Pot od Izole do Gradeža je dolga 17 M, zato je smiselno za ta izlet izbrati vetroven dan. Pozimi s tem običajno ni težav, saj je burja na tej plovni poti zelo pogosta. V preostanku leta pa pride prav pogostejši jugo. Ob zmernem vetru je to pot v obe smeri mogoče brez težav prevoziti pretežno po ravni plovni poti brez obratov v 3,5 h (npr. pri burji proti Gradežu z vetrom v polkrmo in nazaj skrajno proti vetru).

Pred Gradežem je 1,5 M dolga poglobljena označena ozka plovna pot, ki nas varno pripelje do mesta. Če tam ni veliko prometa, lahko ta del poti ob ugodnem vetru tudi odjadramo (iz varnostnih razlogov morda samo s prednjim jadrom), sicer pa ta del poti prevozimo z motorjem.

Zadnje 0,5 M še ožje plovne poti in na koncu celo zelo ozkega mestnega kanala je seveda treba prevoziti z motorjem. Če izleta ne vzamemo kot strogo jadralskega, je smiselno v Gradežu prenočiti, da ostane dovolj časa za ogled mesta.

V Gradežu so plačljive marine, precejšen del mandrača pa je brezplačno na voljo obiskovalcem s plovili. Na voljo je 13 priveznih mest s 13 bojami za privezovanje premca (krmo privežemo na rinke na obali). Privezi so plačljivi zgolj v primeru prenočitve na priveznem mestu. Minimalno pristojbino za privez upravljavec tega dela mandrača (Lega navale italiana) zaračunava zgolj ob jutranjem obhodu in vam v zameno da kodo za vstop v bližnje urejene sanitarije s tuši.

Celotna označena plovna pot pred in v Gradežu je vsako pomlad poglobljena na 3,4 m, kar zadošča za običajne jadrnice, vendar previdnost ni odveč. Vplutju in izplutju se poizkusimo izogibati ob oseki in če ne gre drugače, ob oseki plujemo zelo previdno in počasi ter spremljamo globino. Plovna pot pred Gradežem je na zelo izpostavljeni legi, zato vodni tok vztrajno polni desno stran plovne poti  (gledano proti Gradežu) z okoliškim muljem. Navkljub vsem pravilom o plovbi po ozkih plovnih poteh tam z jadrnico ni pripoločljivo pluti po desni polovici plovne poti. Je pa ta plovna pot zelo široka, tako da s tem ne oviramo plovil iz nasprotne smeri. Na tej plovni poti praviloma srečamo motorne čolne, ki se prilagajajo jadrnicam in zaradi tega pogosto plujejo mimo po desni strani, kar sicer ni v skladu s pravili.