Jadranje

Obrat z vetrom (kroženje)

Obrat z vetrom je zaradi neizogibnega krajšega hitrega preleta debla nevarnejši od obrata v veter, vendar ga lahko vedno nadomestimo z obratom v veter.

Obratom se pri jadranju ne moremo izogniti, saj jadranje ni možno v vse smeri. Zato je pomembno, da jih znamo izvesti dovolj dobro, da so ti dovolj varni.

Obratu z vetrom začnemo pri jadranju v pol krme.

Pri obratu z vetrom je treba obe jadri (prednje in glavno) postaviti na nasprotno stran jadrnice.

Pri prestavljanju jader je neizogiben prelet debla, zato se moramo aktivno ukvarjati s škoto glavnega jadra. Med obratom z vetrom je namreč glavno jadro neprestano obremenjeno (z vetrom), razen v enem kratkem trenutku, ko veter v jadro zapiha z druge strani. Takrat se zgodi prelet debla, za katerega želimo, da je čim krajši in s tem manever varnejši. Zato škoto glavnega jadra med obratom zategujemo kolikor zmoremo do trenutka, ko veter v glavno jadro zapiha z druge strani. Potem pa škoto glavnega jadra kontrolirano popuščamo dokler glavno jadro ni ustrezno nastavljeno.

Prednje jadro je treba med obratom postaviti na drugo stran jadrnice, kar pomeni, da je treba sprostiti eno škoto prednjega jadra in zategniti drugo, vendar ta del manevra ni kritičen.

Obrat z vetrom ne more učinkovito in hkrati varno izvesti ena sama oseba, saj je treba pri tem manevru na drugo stran jadrnice istočasno prestaviti obe jadri. Potrebni sta vsaj dve osebi, če seveda jadrnico krmari avtopilot. Če želimo zaposliti čimveč oseb, pa naloge razporedimo med štiri osebe:

  • krmarja,
  • osebo, ki bo skrbela za škoto glavnega jadra,
  • osebo, ki bo sprostila eno škoto prednjega jadra in
  • osebo, ki bo zategnila drugo škoto prednjega jadra.

Obrat z vetrom lahko vedno nadomestimo z obratom v veter, da se s tem izognemo hitremu preletu debla. Pri tem seveda jadrnica opravi približno 270° obrat, vendar je tak obrat varnejši in zato priporočljiv če:

  • smo na jadrnici sami (oziroma nam nihče ne more pomagati) ali
  • obrat izvajamo v močnejšem vetru (škoto glavnega jadra med obratom z vetrom v tem primeru težko dovolj zategnemo, da bi preprečili daljši hiter prelet debla).

Obrat v veter poučujemo na:

Leave a Comment